A projekt logója
Iskolánk számos pályázaton mérette már meg magát az elmúlt évtizedek során. Városi, térségi, megyei és országos szinten is meghatározóvá vált munkánk. A sokszínű, kreatív tehetséggondozás, a partneri kapcsolataink, felszereltségünk alapján 2016-ban úgy döntöttünk, hogy megpályázzuk a Minősített Tehetséggondozó Műhely címet. Mindig is szerettük a kihívásokat. Az Új Nemzedék Központ által kiírt pályázat kicsit sem hasonlított, a korábban megszokott pályázati struktúrákhoz, ráadásul előzetes tapasztalatokkal sem rendelkezett senki. Minden követelménynek megfeleltünk, és a pályázatot Dr. Koncz Gábor vezetésével megírtuk és meg is nyertük. De mi is az a Minősített Tehetséggondozó Műhely?
A cím elnyerésére a tehetséggondozás terén hagyományokkal, dokumentálható, elért eredményekkel rendelkező nevelési-oktatási intézmények pályázhatnak, akik intézményi szinten is elkötelezettek a tehetséggondozás mellett. A cím létrehozásának kiemelt célja, hogy a tehetséggondozó intézmények egy meghatározott köre öt éven keresztül kiszámíthatóan, plusz pályázati tevékenység nélkül is jelentős támogatásokban részesüljön, ezáltal szakmai tevékenységük kiszámíthatóbb, illetve a járulékos adminisztráció által kevésbé terhelt legyen. A támogatás többek között a helyi igényekre épülő pedagógus-továbbképzések, szakmai tanácsadás, tehetséges tanulókat egyéni helyzetben segítő mentorprogramok, szakmai műhelyek, tárgyi eszközök biztosítása formájában valósul meg.
Az új tehetséggondozó-mintaintézményi szerepkör, a Minősített Tehetséggondozó Műhely kialakításának célja, hogy lehetőség szerint minden tehetséges tanuló az igényeinek, képességeinek legmegfelelőbb fejlesztésben részesüljön. Továbbá az is cél, hogy az intézmény meghatározott földrajzi környezetében elhelyezkedő nevelési-oktatási intézmények számára intézmények közti szakmai tanácsadást, konzultációt biztosítson. A célok elérése érdekében az Új Nemzedék Központ a címbirtokos intézményeket célzott pedagógus-továbbképzésekkel, tehetséges tanulókat egyéni helyzetben segítő mentortámogatással, szakmai rendezvények megvalósításával, tárgyi eszközök és szakmai konzultációs lehetőségek biztosításával, valamint az intézmények szakmai együttműködésének erősítésével segíti.
A Minősített Tehetséggondozó Műhely minden összetevője szerves részét képezi tehetséggondozó rendszerünknek. Kiemelt feladatunk, hogy megteremtsük a szervezeti kereteit, személyi, tárgyi feltételeit annak a célnak, hogy intézményünk a program által tervezett tevékenységein keresztül immár egy egész régió hasznára végezze tehetséggondozó feladatát, és többek között szakmai átjárhatóságot biztosítson a köznevelési intézményekben dolgozó kollégák számára. Ennek érdekében nagy sikerű műhelymunkákat rendeztünk, amelyeken több intézmény pedagógusai és diákjai vettek részt. A műhelymunkák a következők voltak:
- „Amit mi adni tudunk, az örökre megmarad!” – Hagyomány és modernitás a Bessenyei György Gimnázium oktatásában és tehetséggondozó munkájában
- Kreatív tehetséggondozó projektek a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégiumban
- Új utak az intézményi tehetséggondozásban
Robotika foglalkozás egy műhelymunka keretében
Fontos kiemelni, hogy a partneri együttműködést segítendő Pedagógiai Programunkat is módosítottuk, amiben szervezetten, gardneri képességterületenként megjelennek jó gyakorlataink.
A Minősített Tehetséggondozó Műhely szakmai tevékenysége alap- és kiegészítő feladatokból épül fel, amelyek jól elkülöníthetők a nevelési-oktatási intézmények, illetve az egyéb tehetséggondozással foglalkozó szervezetek feladataitól.
A Minősített Tehetséggondozó Műhely alapfeladatai kiterjednek a tehetséggondozó tevékenység teljes folyamatára az alábbiak szerint:
- tehetségszűrés, -azonosítás, beválogatás, amelynek során figyelembe kell venni a tehetséges tanuló életkori jellemzőit;
- komplex tehetséggondozó programok megvalósítása;
- kontroll/nyomon követés;
- tehetség-tanácsadás, szakmai konzultáció a szülők, a pedagógusok, a tehetségekkel foglalkozó szakemberek, illetve intézmények számára;
- egyéni, sajátos arculatot kifejező jó gyakorlatok kifejlesztése, amely eléri az adaptálhatóság szintjét;
- hálózati együttműködés.
Az alapfeladatok nagyrészt a tehetséges tanulók mentorálására koncentráltak. Tamásné Balogh Beáta és Csáki Orsolya kollégák vettek részt a tanulók mentorálásában, összesen 12 tanuló támogatása volt kezükben. Minden tanuló nagy sikereket ért el: többek között OKTV második fordulóba jutottak, megnyerték az Ifjú kutatók Nemzetközi Konferenciájának hazai döntőjét és a nemzetközi döntőről is érmekkel tértek haza, vagy legfrissebb eredményként megemlítendő, hogy a Stockholmi Ifjúsági Vízdíj magyar győztese is közülük került ki.
Az elmúlt öt év tapasztalatai alapján úgy gondoljuk jó, hogy a belépés mellett döntöttünk. Infrastruktúránk tovább fejlődött, kollégáink módszertanilag szintén fejlődhettek. Legnagyobb hozadéka a programnak az, hogy a korábbi kiváló tehetséggondozó munkánk immár sokkal szervezettebb és átláthatóbb keretet kapott.
Irodalmi műhelymunka