Német nyelv

A „második” idegen nyelvek

Az első idegen nyelven hallott szó, az első mondat már a kisgyerek rácsodálkozását is kiváltja. Szinte kultúrsokként éli meg, hogy egy külföldi országban vagy akár hazánkban is egy számára külhoni turista nem az anyanyelvén szólal meg. Ez az „élmény” sok esetben meghatározza a nyelvválasztást, és az ehhez való hozzáállást.

Az általános iskolákban leggyakrabban oktatott angol után gimnáziumunk második idegen nyelvként orosz, francia és német nyelv tanulását teszi lehetővé. A legnagyobb számban a németet választják tanulóink. A trendek, a piaci, szülői igények folyamatosan változnak. Ezekhez igazodva az elmúlt évtizedben a haladó német tagozatunkat kezdő tagozatos osztállyá alakítottuk, majd megszüntettük. A nyelvi előkészítő osztállyal induló képzésünket speciális angol-német tagozatos osztállyá változtattuk.

Ludwig Wittgenstein szerint „Egy nyelvet megtanulni annyi, mint elsajátítani egy életformát”.  Ezt a hitvallást gyakorolja mind a 13 második idegen nyelvet tanító kolléga (9 német, 3 orosz és 1 francia szakos pedagógus).

Mit adunk mi a „dobogó második fokán”? Az anglicizmus térhódításával közelebb hozzuk diákjainkat az újonnan tanított idegen nyelvhez. Élményközpontú óráink, hagyományteremtő szabadidős programjaink által a nyelvtanulást meg akarjuk szerettetni tanulóinkkal. A Debreceni Egyetem Germanisztika tanszékével, a Német Kulturális Fórummal, a Goethe Intézettel együttműködve a legtehetségesebb diákjaink minden évben német nyelvi filmvetítésen vesznek részt, mely keretén belül Németország kultúráját és történelmét is közelebb tudjuk hozni tanítványainkhoz.  Két évvel ezelőtt így lehettünk részesei a berlini fal lebontásának 30. évfordulója alkalmából megrendezett Páneurópai Pikniknek. 

Növendékeinkben az empátiát, szociális érzékenységet, együttműködési készséget fejlesztjük azáltal, hogy Mikulás napján a Kisvárdai Magyar Úti Óvodába egy-egy német csoportunk közös és személyre szóló ajándékot készített és vitt el. Az együtt eltöltött délelőtt keretén belül német gyerekdalokkal kedveskedtünk.

Interkulturális értékeket nemcsak országismeret keretén belül tanítunk. Többnapos kirándulásokat szerveztünk az elmúlt évtizedben: Salzburgba  nemzetközi vonattal, Münchenbe és Berlinbe többnapos körutazás keretén belül, a bécsi karácsonyi vásárba több alkalommal eljuthattak érdeklődő diákjaink és kollégáink. 

Berlinben a Reichstag épületében 
Berlinben a Reichstag épületében 

Két évvel ezelőtt 2. idegen nyelvű délután keretén belül tanulóink idegen nyelveken énekeltek, prezentáltak, vagy egy tanult nyelv kultúrájából megismert táncot adtak elő.

Az elmúlt tíz év nagy mérföldköve volt iskolánk és munkaközösségünk életében is, hogy a Minősített Tehetséggondozó Műhely keretein belül felzárkóztató, tehetséggondozó, nyelvvizsga-felkészítő órákat tudtunk indítani. A befektetett munka sikerességét a számtalan közép- és felsőfokú nyelvvizsga mellett a magas százalékú emelt és középszintű érettségi eredmények igazolták. Sikeresen készítettünk fel több diákunkat megyei és országos versenyekre. Dobogós helyezéseket szereztek tanulóink országos projektversenyen, a DTS-DE „Sprichst du Deutsch?”, az Országos Nyelvhasználói, a Grimm szótár használói, megyei német versenyeken, valamint az OKTV különböző fordulóiban. Külön büszkeséggel tölt el bennünket, hogy a 2001-ben elindított játékos megyei kétfős csapatversenyünket, melyen a megye szinte valamennyi középiskolájából vettek már részt diákok, 2019-ben 17. alkalommal tudtuk megszervezni.

Iskolánk volt tanulói így vallanak a német nyelvoktatásunkról: „4 évig tanultam a németet, és sikerült olyan tudást megszereznem, amivel közelebb érek az álmaimhoz. Szeretnék fél évet Németországban tanulni, és később német ajkú területen élni. Műszaki pályára szeretnék menni, és ott is nagyon jól jön a német, mert szeretik a németek a magyar mérnököket”. „ Amikor elkezdtem a német nyelv tanulását, nem gondoltam, hogy valaha ilyen sikereket érhetek el benne. Végzős tanulóként, felvételi előtt minden pont sokat jelent, és a továbbtanulásomhoz immár egy középszintű német nyelvvizsga is hozzájárul. A jövőben mind az egyetemen, mind a munkavállalásban szeretném kamatoztatni megszerzett tudásomat.”

 Többen magas szintű második idegen nyelv ismeretüknek köszönhetően külföldön tanulhattak, vagy jelenleg is dolgoznak. Sokan nemzetközi nagyvállalatoknál hasznosítják a nyelvtudásukat. A fent megemlített elmúlt évtizedben elért eredmények, sikerek és átélt élmények megerősítettek bennünket abban, hogy a MÁSODIK nyelvnek is nagy jelentősége van. Frank Smith szavait idézve: „Egy nyelv elindít az élet folyosóján. Két nyelv kinyit minden ajtót utad során.”

Összes megtekintés 117 , Napi megtekintés 4