A mesék azért nyűgözik le a gyerekeket, mert a világot olyannak láttatják, amilyen az valójában: a határtalan lehetőségek birodalmának.” (Boldizsár Ildikó)
Az elmúlt években sokan beszéltek már a természettudományos oktatás nehézségeiről, kihívásairól. Sokat olvashattunk arról, hogy egyre kevesebben választanak természettudományos, műszaki pályát. A negatív hangú írások alapján azt gondolhatják sokan, hogy a természettudományos tantárgyak nehezek, sok kreativitást, kitartást igényelnek. Szerintünk és többek szerint sem reménytelen a helyzet, csak a hagyományos pedagógia a természettudományok esetében kezd csődöt mondani. A hiba talán abban is van, hogy a természettudományokat elszigetelt világként ismertetik a legtöbb iskolában. Hazai és külföldi tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy a felfedeztető és élményalapú oktatás módszereire támaszkodva érhető el a természettudományok és a diákok közötti hézag szűkítése. Ebben iskolánk mindig is úttörőnek számított. A természettudományokat oktató tanárainak számára fontos az innováció, a megújulás, az új módszerek alkalmazása. Többen is részt vesznek a Kutató Tanárok Országos Szövetségének munkájában. Emellett tananyagot fejlesztenek és jelentős sikereket érnek el tanítványaikkal mind az országos, mind a nemzetközi versenyeken. Mindezek alapján természetes, hogy iskolánk dr. Béres József Laboratóriumában folyamatosan működik a Kutató Diákok Mozgalmának munkája. Folyamatosak a tudományos kutatások, vizsgálódások. Ezek mellett nem meglepő, illetve teljesen természetes az iskola életében, hogy heti rendszerességgel érkeznek óvodások, kisiskolások, középiskolások a környező településekről azért, hogy részt vehessenek a Varázsvár nevű műhely foglalkozásain.
A Varázsvár egy kísérletezésen, felfedeztető oktatáson alapuló műhely, természettudományos projekt, amelyben iskolánk tanárai vezetnek interaktív, élménypedagógián, felfedeztető oktatáson alapuló kísérleti foglalkozásokat kicsiknek és nagyoknak, épeknek és sérülteknek egyaránt.
A műhely célja az élményszerű, gyakorlati oktatás népszerűsítése úgy, hogy közben a gyerekek számára folyamatosan lehetőséget biztosítunk a kísérletezésre, az élményszerzésre. Az interaktivitáson alapuló, felfedeztető módszereket alkalmazó műhelyünket az óvodások és iskolások manuális készségeinek, képzeleterejének és természettudományos szemléletének fejlesztésére alapozzuk. A műhelyben középiskolai természettudományt oktató tanárok és a szakkör diákjai közösen fejlesztenek kísérleteket minden korosztály számára. Ennek eredményeként az óvodás, kisiskolás korosztály számára olyan gyakorlatban használható anyag jöhetett már létre, amely körülbelül félszáz kísérletet tartalmaz. A kísérletek fejlesztését a középiskolások végzik tanári ellenőrzéssel, kiaknázva a felfedeztető oktatásban rejlő lehetőségeket. A kész kísérleti bemutatókat a diákokkal együtt alkotjuk meg és végezzük el. A műhely egész évben működik.
A műhely tanárai: Dr. Konczné Dr. Jámbrik Katalin (bal oldal, biológia), Tóth-Gál Zsuzsanna Napsugár (jobb oldal, matematika-kémia) és Dr. Koncz Gábor (biológia) Életkép műhelymunka közben A Science on Stage versenyén
A szakkörben résztvevő és a foglalkozásokat látogató tanulók számára szinte az összes kompetenciaterület fejlesztését biztosítjuk. A gyakorlatorientált foglalkozásoknak köszönhetően fejlődik az énkép és önismeret, a testi és lelki egészség, a környezettudatosságra nevelés. A gyerekek által elvégzett, manuális készségeket erőteljesen fejlesztő kísérletekhez többnyire hétköznapi, bárki konyhájában megtalálható anyagokat használunk. A műhelyben résztvevő látogatók részesei lehetnek egy gyakorlatorientált, élményalapú, interaktív kísérleti foglalkozásnak. A foglalkozásokon segédkező, a foglalkozások kísérleteit előkészítő tanulók pedig önállóan, a felfedeztető oktatásban rejlő lehetőségeket maximálisan kihasználva fejlődhetnek. Nincs kimeneti követelmény, a szakkör nyitott mindenki számára. A cél az önálló és csoportos munkavégzés során adódó problémák, kihívások megoldása. Ennek során kiváló lehetőség nyílik a természettudományos jelenségek megértésére, a kísérletezés alapjainak elsajátítására, jelenségek mögött álló összefüggések láttatására.
A Varázsvár műhely néhány tanulója (balról jobbra: Hosszú Zsolt, Kalmár Ádám, Al-Hamati Ahmed, Kertész Kíra) és a tanárai a győri Kísérletbazár rendezvényen
Egy-egy foglalkozás megvalósulhat iskolánk laboratóriumában egy mese keretein belül; de rendezünk interaktív kísérletezős játszóházakat akár külső helyszíneken is. Iskolánk szellemisége és Varázsvár műhelyünk gondolatisága az alapja annak, hogy innovatív természettudományos műhelyünk megyei és országos szinten egyaránt ismert már. A környező óvodák, általános iskolák mindegyikének tartottunk már az elmúlt évek során interaktív kísérleti foglalkozást. Műhelyünket több konferencián és egyéb rendezvényen bemutattuk már, számos felkérésnek tettünk és teszünk eleget folyamatosan. Folyamatos munkánknak köszönhetően több család is állandó résztvevője foglalkozásainknak, emellett iskolánkból is több osztályfőnök kért már fel minket egy-egy bemutató megtartására. Emellett kollégáink körében is népszerű a műhelyünk, többen egész családjukkal érkeznek bemutatóinkra. A Varázsvár műhelyről megjelent internetes és papíralapú publikációk száma eddig több, mint 20. Legalább 1500 óvodás és kisiskolás diák vett részt a foglalkozásainkon, 15 kísérleti bemutatót és 10 módszertani előadást tartottunk már munkánkról.
Kísérleti bemutató közben Családi összpontosítás Családi összpontosítás
A kísérleti bemutató foglalkozásokon törekszünk arra, hogy minél többször foglalkozzunk kettős különlegességű tanulókkal. Így már többször tartottunk bemutatót és interaktív foglalkozást diszlexiás, diszkalkuliás, autista, szellemi fogyatékos diákoknak.
A Varázsvár nevű természettudományos műhely célja tehát a természettudományok szépségeinek láttatása már kisgyerek kortól. Célunk, hogy minél több kisgyerek, illetve minél több iskoláskorú gyerek vegyen részt interaktív foglalkozásainkon. Ennek segítségével szeretnénk, ha a természettudományok közelebb kerülnének a fiatalokhoz. Nem a definíciók, elvont fogalmak magyarázatára fektetünk nagy hangsúlyt, célunk az élményen és örömön alapuló tanulási folyamat népszerűsítése.
A vidám elme jó orvosságul szolgál; a szomorú lélek pedig megszáraztja a csontokat.”
Példabeszédek, 17. 22
Karácsonyi bemutató