2017. januárban indult útjára első alkalommal Tehetségek Magyarországa uniós támogatású projekt keretein belül a Matehetsz Tutor Programja, ahol 2021-ig volt lehetőségem tevékenykedni (iskolánkból Dr. Koncz Gábor 2017-ben, Kissné Bilecz Melinda 2020-ban vett részt a programban).
Egy 30 órás akkreditált tanfolyam elvégzése előtt sikeres pályázat, egy szakmai online teszt, majd az Assisment Center (AC) Értékelő Központ humáerőforrás-kiválasztási módszere adaptált változatának teljesítése után kerültem a közel 50 szakember közé, akik első körben elkezdhették a tutorálást.
Fontos feladatunk volt, hogy ezt az új kezdeményezést megismertessük, népszerűsítsük iskolánk illetve a térség tehetséges általános iskolásaival. „Nemcsak a program, hanem maga a tutor szó is egy teljesen új fogalomként jelent meg a hazai tehetséggondozásban. Polonkai Mária, a program szakmai vezetője és Bajor Péter, a Matehetsz ügyvezető elnöke és projektmenedzsere, valamint a Matehetsz munkatársai által kialakított rendszer már az első évben életre kelt”, és azóta több mint száz besis tanuló pályázott sikeresen és élvezhette tutoráltként a program előnyeit az eltelt időszakban.
„A program célul tűzte ki a tehetségazonosítási, kiválasztási és az egyéni fejlesztésen alapuló tehetséggondozó szolgáltatások kialakítását, a tehetséggondozás működő rendszereinek továbbfejlesztését, összekapcsolását, a tehetség kibontakoztatására lehetőséget nyújtó programok és szolgáltatások támogatását. Lehetőségeket kínál fel a tehetségígéret, a tehetség számára”
A program során a tanulók csoportfoglalkozásokon vettek részt, ahol hozzájuk hasonlóan tehetséges diákokkal tudtak találkozni. A csoportfoglalkozások témája csoportonként változott, de a változatos, élményszerű alkalmakat igyekezett minden tutor a diákoknak adni. A legkedveltebbek az önismereti, tanulásmódszertani és az élményekre épülő foglalkozások voltak. Ezúton is köszönöm a Varázsvár látványos kísérletekre épülő foglalkozásait dr. Koncz Gábornak, dr. Konczné dr. Jámbrik Katalinnak és Tóth-Gál Zsuzsanna Napsugárnak.
Csoportfoglalkozás játékos módszerekkel Csoporttalálkozó a könyvtárunkban A logikus gondolkodás fejlesztése játékos módszerekkel Ismerkedés a táblajátékokkal
Érdekesnek találták a tanulók az USC Soá Alapítvány gondozásában lévő holokauszt túlélők videóinterjúinak felhasználásával történt helytörténeti sétát, ahol a Kisvárdán élt nagy lélekszámú zsidó közösség emlékeit mutatta be Tari Istvánné és két besis diák, Rubóczki Fanni és Deák Borbála. A tanulásmódszertani változatosságot bemutató órám a Jó gyakorlatok a tutorrendszerben című kiadványba is bekerült.
Jó lehetőségnek bizonyult a Matehetsz által biztosított ösztöndíj is, amelyet a tanulók pályázat útján nyerhettek el. Szinte minden tanuló (közel százan) részesült 100-200.000 forintos ösztöndíjban, amely köszönhető azoknak a tanároknak, akik nagy hangsúlyt fektettek az igényes pályázati anyag összeállítására.
Igénybe vehették különböző szakemberek segítségét (pl. pszichológus, pályaorientációs szakember), élhettek a lehetőségekkel, hogy személyiségfejlesztő, önismereti hétvégén vegyenek részt. A Matehetsz személyiségfejlesztő, gazdagító programjait nyári táborokkal is erősítette. A táborokban fiataloknak tehetségterületi támogatásuk mellett speciális készségeik fejlesztésére, pl. érzelmi intelligenciájuk fejlesztésére, valamint kortárs kapcsolataik megerősítésére is sor kerülhetett. A foglalkozások fókuszában az önismeret, a kommunikációs és szociális kompetenciák fejlesztése szerepelt. Több besis diák vett részt a Tutoráltak Alumni Találkozóján, Budapesten.
Ezek a gazdagító programok tovább erősítették tanulóink kompetenciáit, a diákok kapcsolatrendszerének alakulását, és nem utolsósorban a későbbiekben is bekapcsolódhatnak a Matehetsz programjaiba.
Turcsik Roland a varbói táborzárón (2019)